فول آلبوم سهیل نفیسی

بیوگرافی سهیل نفیسی
سهیـل نفیسـی ،هنـرمند 42 ساله‌ای است که در سال‌های اخیر، فرم تازه ای از موسیقی را ارئه کرده است . فرمی که هر سه رکن موسیقی یعنی، آهنگ، ترانه و آواز را در خدمت یکدیگر قرار داده است و بدون اینکه روش های تقلیدی این سال‌ها را تلقیـن کنـد، فـرهـاد مهـراد دیگـری را در حـوزه موسیقی تجربی برای شنونده تداعی می کند .
«
ری را»، نـام اولین آلبوم اوست که چهار سال پـیـش وارد بازار موسیقی شد . او در آلبوم «ری‌را» اشـعـاری از نـیـمـا یـوشـیـج، ‌احـمد شاملو، مهدی اخوان ثالث، منوچهر آتشی و همچنین اشعاری از ابراهیم منصفی و ناصر زمانی را انتخاب و بازخوانی کرده بود که لحن و موسیقی خاص او بـاعـث شـد شـنـونـدگـانی که احساسی به این اشعار داشتند ارتباطی صمیمی با آلبوم «ری‌را» برقرار کنند.
ایـن اثر حاصل تفکر منسجم سهیل نفیسی است که با صدای خاص و نحوه اجرای روایـت گـونـه اش چـنـان تـداعـی زیـبـایی از اشعار و موسیقی در ذهن می‌پروراند که به سـخـتـی مـی‌تـوان پـس از شـنیدن آن در طی روز «ری را» را پی در پی احساس نکرد . تـنـظـیـم زیـبـا و هـوشـمـنـدانـه کـریـسـتف رضاعی که به اوج کارش می توانم در آلبوم غـرورانـگـیـز آلـبـا بـا گـروه نور نیز اشاره داشته باشم . جلوه های ویژه هنری و صوتی از رضاعسگرزاده همگی و همگی تأثیر این موسیقی را بر شنونده دوچندان ساخته است و بالاخره انتخاب اشعار و تضمین سازها بر قطعات انتخابی .
پـس از تـجـربـه مـوفـق «ری را» کـه مدت‌ها در صدر جدول فروش موسیقی حضور داشت سال گذشته سهیل نفیسی کنسرتی در تالار آبی کاخ نیاوران برگزار کرد و علاوه بر قطعاتی از «ری را»، آثاری از آلبوم های آتی اش اجرا کرد که نشان می داد ایده‌های ارائه شده در آلبوم «ری را»، را ادامه داده و در قالب آلبومی بنام «چنگ و سرود» دنبال مـی کـنـد والبته تعدادی از آن ها روی ترانه های ابراهیم منصفی ترانه سرا و موزیسین بندرعباسی بود که از دوستان صمیمی و تأثیرگذار نفیسی محسوب می‌شد .

سـهیل نفیسی را عده ای نقال مدرن می دانند چرا که در« ری» را روایتی بسیار زیبا از اشــعــار نـوی ایران ارائه داد اما در آلبوم ترانه های جنوبی این روایتگری به اوج خود می رسد بخصوص در ترانه های ( همه فصلن، وصل و یار عزیز )
شاید بتوان ممتازترین ویژگی این آلبوم را در پرداخت ساختار شکن اما هارمونی آن دانست و بالاخره تلفیق و تغییر فرم های درونی که انگار ملودی ها جزئی از ترانه است . الـقـای حـس تنهایی و خلوت به شنونده که باعث می‌شود شنونده فضاهای خالی ذهن خود را پر کند و چیزهایی را بشنود و ببیند که در هیچ کجای اثر پیدا نمی‌شود ودر اختیار قـردادن فـرصـت تـداعـی آزادی کـه بـرداشـت هـای مـتـفاوتی از یک اثر موسیقیایی به مخاطب خواهد داد را از دیگر خصوصیات این آلبوم می توان دانست .
بـسـیـاری آثـار سـهـیـل نـفیسی را به لحاظ تکنیکی شبیه به فرهاد مهراد و تا حدی فـریـدون فـروغی می دانند ولی آنچه مسلم است او هیچ‌کدام از این هنرمندان را تکرار نکرده است بلکه ساختار شکنی را از ظریف‌ترین بخش های موسیقی اش آغاز می کند و تـا جـابـجـایـی لـحن وتحریر ادامه می دهد . در آلبوم های نفیسی ضرب و ریتم ترانه بخوبی احساس می شود یعنی ترانه را در بند موسیقی نمی‌کشد تا هنر نوازندگی و تسلط مثال زدنی اش را بر گیتار به رخ بکشد بلکه در تمام مدت اجرای ترانه ها اقتصاد ملودی و ترانه و آواز را هم زمان رعایت می کند .
باید دید در عرصه نوین موسیقی ایران با ظهور این هنرمند ساعی آیا می توان امیدوار بود نسل جدیدی از نوپردازان بدون زیر سوال بردن خدمات موسیقی کلاسیک و تردید در تاثیر موسیقی پاپ به خلق آثاری چون «ری را» و «ترانه‌های جنوبی» بپردازند.

با تشکر از حمیدرضا عسکری

 


 

پسورد : www.safalbum1.com

 

آلبوم ریرا

دانلود کل آلبوم در یک فایل فشرده

 

آلبوم ترانه های جنوب

دانلود کل آلبوم در یک فایل فشرده

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد